Om man glemmer å laste opp database før man reiser hjem fra offshore

Dersom en kontrollør glemmer å laste opp databasen før hjemreise, kan det føre til at utstyr som faktisk er kontrollert og korrekt fysisk merket, likevel fremstår som ikke kontrollert ved oppslag i Onix. Dette skyldes at oppdateringene ikke er tilgjengelige i systemet. I slike tilfeller kan det gå opptil fire uker før kontrolløren er tilbake om bord og får lastet opp databasen.

En løsning på dette kunne vært automatisk opplasting av databasen i bakgrunnen via appen. For å unngå unødvendige opplastinger kan systemet settes opp med betingelser, for eksempel at opplasting kun skjer dersom det er gjort endringer i den nedlastede eller sist opplastede databasen. Dersom det ikke er gjort endringer, trigges heller ingen ny opplasting.
Auto-opplasting kan konfigureres til å forsøkes på faste tidspunkter, for eksempel hver 3., 4. eller 6. time. Alternativt kan det settes opp slik at en endring i databasen utløser forsøk på opplasting, for eksempel hver 2. time etter endringen ble gjort.

Grunnen til at manuell opplasting benyttes i dag, er for å sikre at brukeren kan jobbe offline i områder uten dekning. Med en løsning for periodisk, automatisk opplasting vil det sannsynligvis være dekning på ett eller annet tidspunkt i løpet av dagen, og dataene vil da kunne lastes opp uten manuell inngripen.

Samtidig er det viktig å unngå for hyppige opplastinger i områder med dekning, spesielt dersom det kan påvirke ytelsen til appen eller DeWiSe. Derfor må frekvensen og betingelsene for auto-opplasting tilpasses for å ivareta både funksjonalitet og ytelse.

Dette forbedringsforslaget er sendt inn fra en bruker offshore. Ta kontakt med meg om det skulle være noen spørsmål.

Hei @Jacob_Mario_Hjermann Takk for forslaget!

Forstår at dette er et problem for dem som jobber offshore og som legger igjen enheten sin offshore når de reiser hjem.
Jeg tar forslaget med meg videre, og inviterer samtidig andre brukere til å komme med sine tanker.

1 Like